vrijdag 25 juni 2010

Ding 22















De bijdrage van Dennis Eysten heb ik voor het gemak 1 x maal bekeken en uit chagrijn en 1 x beluisterd. Zijn conclusie: Breng de bibliotheek naar de gebruiker! wordt (w)aardig uitgelegd en hij heeft hiervoor enkele stevige argumenten. Waar ik een beetje moedeloos en treurig van wordt is het lezen van de merendeel enthousiaste reacties op dit stukje. Deze zijn in de trant van - en ik zeg het nu ietwat gechargeerd:

- geweldig zeg, dat ik dit nog mag meemaken!
- morgen nog gooi ik die digitale toepassing no. 4 op mijn PC
- eindelijk eens iemand die zegt waarop het in de toekomst op staat!
- had het waarlijk niet beter en duidelijker kunnen zeggen?
- waarom wist ik dit niet eerder?
- Wauw!!!!!
En dan ontstaat bij mij toch lichtelijk de indruk, dat bij veel betrokkenen de gedachte heeft postgevat, dat na wat digitaal oppimpen met her en der wat Web 2.0 -toepassingen het huidige bibliotheekwerk gelijk de Petrus- en Paulusvestiging in St. Petersburg er weer voor enkele decennia tegen aan kan.
Lijkt me deerlijk een misvatting. Zijn conclusie Breng de bibliotheek naar de gebruiker! deel ik dan ook niet. Want waarover hebben ze het dan eigenlijk over? Weet men niet dat er momenteel al door een horde pioniers op Web 4.0 hard wordt gewerkt om doeltreffender een nog gebruikersvriendelijke en transparantere Web 7.0 in elkaar te knutselen? Dat Web 2.0 gedoemd is te verdwijnen in die digitale ruimte?
Want laten we wel wezen: het Web 0.2 kan makkelijk zonder de bibliotheek. Kan de bibliotheek ook zonder Web o.2? Twijfel, twijfel, twijfel. Komt een gebruiker in de toekomst überhaupt nog wel naar een bibliotheek? En waarvoor eigenlijk? Is er dus wellicht sprake van dat de bibliotheek helemaal uit het zicht gaat verdwijnen? En dan? De kreet Breng de bibliotheek naar de gebruiker! zou ik dan ook willen beantwoorden met de wedervraag: Is er straks nog wel een gebruiker voor de bibliotheek? Lijkt me ietwat relevanter!

Bezig om een Discussieer Mee pagina op te zetten - een digitaal platform om ideeën te generen om ernst en haast te maken met de ontmoetingsfunctie voor deze bibliotheek kon ik het niet nalaten de bibliotheek20.ning site te doorlopen. Deze ziet er zoals gewoonlijk ook alweer even patent uit, maar ook hier blijven al mijn vragen in het luchtledige hangen.

Of het nou komt door het ruim 90 minuten durende irritante commentaar van Frank Snoeks gisterenavond bij de interland Nederland – Kameroen, de wetenschap dat ik uitgerekend a.s. maandagmiddag tijdens kwartfinalewedstrijd zo nodig bij een implantoloog onder de lamp te moeten gaan liggen, dan wel door de constante herhaling van zetten op Web 2.0 , afijn ,hoe het ook zij, vrolijker ben ik na het schrijven van dit blog er niet op geworden. Morgen weer een dag!

1 opmerking:

  1. Hahaha, ik weet na het lezen van dit stuk niet meer of je positief of negatief bent.

    Ik denk niet dat ik je ga volgen wat betreft je vermoedens of er straks nog wel gebruikers zijn van de bibliotheek. Ik denk dat de taak bij ons ligt om te zorgen dat ze blijven!!!

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen