woensdag 23 juni 2010

Ding 21

Gisteren met frisse moed allereerst aan de slag gegaan met WorldCat. En ik moet zeggen: een wereld catalogus. Voordien nog nooit geweten van haar bestaan, maar erg aangenaam om er in te werken. Een aanrader. Tik ik hier eerste woord in wat me te binnen schiet, mijn familienaam, krijg ik tot mijn verrassing knal boem pats in 2 pagina’s alle publicaties in boekvorm van mijn broers op het scherm. Zoeken op het begrip Komrij en op wat willekeurige titels van deze klasbak leverde ook al een uitputtend overzicht op. Kon het vervolgens niet laten vandaag nog even met dezelfde zoektermen te gaan rondstruinen in de sinds kort hevig verbeterende versie van Picarta. Ik kreeg er – vanzelfsprekend? - dezelfde resultaten te zien, met dien verstande dat in deze Picarta ook de tijdschrift- en krantenartikelen zijn opgenomen. Het is dan extra aangenaam te constateren, dat een ingezonden flutartikel van een omhooggevallen quasi links georiënteerde broer tot in lengte van dagen - ter leringhe ende vermaeck - hier digitaal geboekstaafd zal blijven staan. Als dit al geen voordeel is van Web 0.2, dan weet ik het ook niet meer. Maar dit uiteraard volledig ter zijde.

Daarentegen is de presentatie in Picarta van de resultaten van de zoekacties in vergelijking met WorldCat – vooralsnog? -abominabel bedroevend te noemen.
Op WorldCat staat links van de pagina Verfijnen van de Zoekactie in meerdere categorieën zoals taal, E-book, GL etc. Simpel, overzichtelijk en doeltreffend. Nog nooit een zo gebruikersvriendelijke bibliotheekcatalogus gezien. Picarta en WorldCat linken en integreren, dat zou mooi zijn. WorldCat ga ik alvast voor mijn gebruikersgemak in mijn favorieten zetten.

Tijdens het lezen over en verkennen van My Discoveries - bibliotheken in het sociale web- viel me plots het idee in te gaan zoeken op de titel Waarom ik dienstweiger? Hierin opgenomen een bescheiden eigen bijdrage, waarom ik in mijn jongelingsjaren met klem meende te moeten afzien van dienstneming in het Nederlandse leger. Deze titel proberen terug te vinden eerst in WorldCat: niks; toen in Picarta: noppes e daarna in de catalogus van de KB digitaal: ook al geen resultaat. Nou leek het mij toch wel sterk, dat een dergelijk boekwerkje, dat ik nota bene zelf in mijn boekenkast heb staan, niet ergens gecatalogiseerd is. Ten einde raad maar r rondgestruind op het verfoeide Google. Tja, en dat bracht dan weer uitkomst. Waarom ik dienstweiger? Bilthoven,Ambo 1973 en tweedehands te koop voor de bespottelijke prijs van

N.a.v. het verfijnen van de zoekacties in WorldCat de prangende vraag: hoe verzamelt een boekenliefhebber E-books van zijn lievelingsauteur?

2 opmerkingen:

  1. Peerke,Peerke,
    Wat maak je er weer een hoop werk van!
    Hoewel ik nu weer bij ben,voel ik me toch een beetje bezwaard.Jij denkt nu ongetwijfeld dat ik me er met een Jantje van Leiden van af maak. Ben echter serieus aan de slag geweest vandaag,maar had weinig inspiratie voor mijn blog. Wel fijn om te lezen dat je toch nog even hebt kunnen lachen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou? Wat was de prijs?

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen